Trainingen, regenwoud en swamps - Reisverslag uit Kapenguria, Kenia van Bart Starmans - WaarBenJij.nu Trainingen, regenwoud en swamps - Reisverslag uit Kapenguria, Kenia van Bart Starmans - WaarBenJij.nu

Trainingen, regenwoud en swamps

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

28 Mei 2010 | Kenia, Kapenguria

Deze maand heb ik een start gemaakt met trainingen aan het personeel van de Educatie Assessment & Resource Centres, ofwel de mensen die kinderen met handicaps moeten helpen geschikt onderwijs te vinden. Wat kunnen die mensen nu van me leren?
Ik ben hier in dienst als Organizational Development adviseur, en heb me toegelegd niet op hoe men met kinderen met handicaps omgaat, maar hoe men zoveel mogelijk kinderen kan helpen met de organizatie die men heeft, en al z'n beperkingen. De centra zijn eenvoudige organizaties van 1-4 personen die onder het Ministerie van Onderwijs vallen, en jaarlijks nul komma nul aan budget ontvangen. Belangrijkste punten in de trainingen zijn:

- Hoe aan tafel te komen en blijven bij de Ministerie-manager? - ofwel professioneel aandacht vragen.
- Hoe met nul budget effectief financieel management te voeren zodat er mogelijk nog eens geld binnen zal komen? – proposals maken, essentiële budgetten identificeren etc., vooruit plannen.
- Hoe door samen te werken met andere organisaties je reikwijdte te vergroten en ondersteuning te krijgen.

De deelnemers hebben ook nog huiswerk meegekregen: wat afspraken over acties die ze gaan uitvoeren, en waar ik over enkele weken de follow-up over doe. Ik gok dat dit de eerste wraak-actie van me is voor alle keren in m'n leven dat ik zelf huiswerk kreeg.
De publieken waren erg klein: 12, 3 en 4 deelnemers, op de 3 lokaties. Nou mag dat de pret niet drukken, en deed het ook niet. Iedere groep is een groep, en de interactie is erg goed bij zulke kleine gezelschappen. De boodschap lijkt goed te zijn overgekomen, en de sessies waren erg praktisch. Reden van de kleine groepen is het relatief kleine budget voor de trainingen, dat voornamelijk opgaat aan reis- en verblijfkosten van deelnemers. Toch had ik hier geen teleconference voor in de plaats willen hebben! Niet echt een optie hier overigens.

Leuk detail: bij de training met 3 personen zou een vierde aanwezig zijn, maar die is onderweg naar de training gearresteerd. De goede man is een priester nog wel. Zijn officiële misdaad was het niet dragen van een veiligheidsgordel in een matatu – klein openbaar vervoers busje -, en zijn minder officiële delict was het niet willen betalen van een "kitu kidogo" ofwel een "klein ding", wat een kleine omkopingsbijdrage betekent. Hij is de hele dag vastgehouden.

Rondje toerisme:
Een paar dagen naar het Saiwa Swamp Park geweest, in een boomtop-huis verbleven, en goede wandeltochten gehouden.
Verder nog terug naar het Kakamega Forest geweest, en de zon aldaar op zien komen. Altijd al gedacht dat 'ie dáár opkwam.

Alhier nog wat meer foto's van Saiwa Park:
http://picasaweb.google.nl/Bart.Starmans/SaiwaSwampPark

Succes met de voorbereidingen voor het WK, ik heb hier een buur met werkende tv gevonden, dus ben er klaar voor. Groeten & hasta la vista.
Bart

  • 29 Mei 2010 - 07:42

    Mzazi:

    Hallo Bart, mooi verhaal weer! Als je terugkomt kun je het beste in de politiek gaan, dan kunnen de politici hier wat leren van jou. Jij maakt van niets iets en hier maken de politici van iets niets!
    Succes met alles!

  • 29 Mei 2010 - 09:05

    Bart Starmans:

    Over politiek gesproken, ik heb geprobeerd me aan te melden als kiezer vanuit het buitenland, voor 9 juni. Weet nog niet of het gelukt is (brief moest uiterlijk 12 mei bij de gemeente A'dam binnen zijn, stond helaas niet bij op welk adres of meer info)

  • 01 Juni 2010 - 20:30

    Kartinie:

    Vette shit Bart, had je mij die training niet kunnen geven ? Ik snap nu dat ik iets over het hoofd heb gezien ? Anyways Marrakesh was de bom, als je ffe tijd over hebt moet je daar een tussenstop maken on your way home ofzo...groetjes weer, ik heb een leenlaptopje, veel plezier met het WK ik hoor nu net dat de oefenland met Ghana 4-1 is geworden verder schijnt een biermerk oranje minijurkjes uit te delen die gepromoot worden door Sylvie van der Vaart deze essentiele info wilde ik je niet onthouden, groetjes !

  • 03 Juni 2010 - 13:48

    Bart Starmans:

    Leentopjes en oranje minijurkjes, vrolijke boel daar!
    Marrakesh wil ik zeker wel een keer naar toe. Groeten daar

  • 16 Juni 2010 - 10:42

    Suus :

    hoi oom bart,
    ik ahd mijn berichtje perongelijk naar het verkeerde verslag gestuurd, naar de 1e..
    hoe is het nu met jou??
    met mij is het goed hoor.
    ik mis je heel erg. later gaan ik en femke samen een wereldreis maken. en dan gaan we ook naar Kenia.
    ik hoop dat we volgend jaar zomer weer met zijn 4en in de ardenne gaan wandelen.

    xx van de bijna jarige suus

  • 22 Juni 2010 - 15:33

    Suus :

    hoi oom bart,

    wij hadden vandaag mama verwend. ze was nog aan het werken en toen hebben tim en ik de tafel gedekt en boodschappen gedaan. papa is nu op kamp en roos is bij een vriendin eten.

    xx suus

  • 25 Juni 2010 - 18:25

    Bart Starmans:

    Goed geregeld Suus & Tim! Hoop dat jij op je verjaardag een overwinning op Slowakije krijgt

  • 18 Juli 2010 - 09:54

    Mzazi:

    Hoi Bart, niets meer te melden?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 24 Sept. 2009
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 30024

Voorgaande reizen:

06 November 2009 - 05 Januari 2011

Kapenguria - Kenya

Landen bezocht: