[Djiekoo] - Reisverslag uit Kapenguria, Kenia van Bart Starmans - WaarBenJij.nu [Djiekoo] - Reisverslag uit Kapenguria, Kenia van Bart Starmans - WaarBenJij.nu

[Djiekoo]

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

17 December 2009 | Kenia, Kapenguria

'Jiko' betekent 'keuken', maar ook kookapparaat, en de lokale favoriete versie is een houtskoolbrander. Ik heb er ook één, aan de praat inmiddels, en is wel sfeervol, alsof je permanent aan het bbq'en bent. Uitspraak is 'Djiekoo', en zie ook foto.
Inmiddels ben ik terug uit Nairobi, en dat is toch wel een echte stad. Als je van steden houdt loop je kans eraan verslingerd te raken. Er is een zeer energieke hectiek. Enerzijds laat zich dat vertalen in de voordurende kans overreden te worden door een Matatu - taxibusje -, anderszijds bevind je je als het ware middenin een enorme djiekoo. De overgang terug in Kapenguria kan niet groter zijn, en na een korte gewenning bevalt dat weer prima. Ik denk dat ik regelmatig heen en weer reis.
Het wildpark rond Kerst is inmiddels vastgesteld: Masai Mara, een enorm park dat doorloopt tot in Tanzania, maar daar Serengeti heet.
In NL is het inmiddels vrolijk aan het sneeuwen hoorde ik. Gefeliciteerd, is toch weer mooi meegenomen. Heb net aan m'n buren hier uitgelegd dat één van de leuke dingen van de winter in NL het ijsschaatsen is, dat je 2 messen onder je schoenen hebt en als je het goed doet niet geheel vastvriest. Heb hier vandaag overigens m'n eerste lichte zonnebrand opgelopen. En mezelf kortstondig onder 220v geplaatst bij het vakkundig vervangen van een gloeilamphouder buiten aan m'n huis. Schakelaar stond toch net ff de andere kant op. Het mooie is dat er geen stoppen zijn om door te slaan bij kortsluiting, maar er meestal ergens een draad doorbrandt, wat me vandaag een zoektocht van een uur heeft gekost om te vinden waar de draad doorgebrand was na m'n electrocutie-actie. Lamp doet het weer.

Veel plezier met de feestdagen, en voorzichtig met jezelf haha
Kwaherini
Bart

• 17 December 2009 - 20:12

Peter:

Klinkt goed Bart. Probeer jezelf niet te vaak als wandelende kerstboom 'te verlichten'.
    Groet,
    Peter

• 19 December 2009 - 17:52

Cees En Ria Willemse:

Wuj wensen je fijne Kerstdagen en een gelukkig Nieuwjaar en veel succes met je missie.

• 20 December 2009 - 21:28

Bart Starmans:

Cees, Ria, merci en voor jullie ook goede dagen in snowy white Drunen.
    Peter: zal m'n best doen. Goeie kerst in Colombia daar.

• 24 December 2009 - 10:03

Renzo's ?:

Heeeej, sfeervol Bart met gitaar iedere avond rond de djieko, ik heb zomaar je blog gemist, kon hem niet eerder vinden, je ex-collegas hier zie ik nog immer verbeten achter de laptop zwijgen dusse je mist nix maar dat wisten we al he ? Oja een kerstkaart met 10 mngmt. handtekeningen erop hahahahahahaha. Bye the way ga je nog achter de krokodillen voor een paar mooie boots ?
    Goede Keniaanse kerstdagen toegewenst !

• 26 December 2009 - 18:19

Alexandra Aubertin:

Hi Bart,

Nice to see you are having a good time in Kenya!
    I wish you a wonderful 2010!
    Take care,
    Alexandra

• 31 December 2009 - 08:34

Stefan:

He Bart
    vreemde tinteling he, dat elektrocuteer gebeuren. Heb wel eens een snoer op lengte gemaakt door eerst aan een kant een stekker erop te zetten, die in het stopcontact te steken en vervolgens de andere kant op de juiste lengte te maken. Extreem intens leermoment :-)

Van pijn schijn je 7 keer sneller te leren dan van plezier. Mooie tip voor op je werk daar.

Is werken een beetje rondhangen en af en toe met een bijl achter je buren aanrennen (het beeld dat we hier natuurlijk hebben van Afrika) of doe je ook echt iets op een dag? Hoe werkt het daar, dat "werken"?

groeten

Greetje

• 02 Januari 2010 - 21:40

Wouter:

Hey Bart,

Tof verhaal van die electroshock (Hier in Nederland stunten ze met vuurwerk, maar dat is natuurlijk voor watjes).
    Ik kom net twee weken geleden terug uit Zuid Afrika. Helaas kon ik niet even bij je buurten. Een gelukkig 2010 daar!

Groetjes,
    Wouter

• 04 Januari 2010 - 15:09

Suus:

hoi oom bart
    gisteren hadden we de verjaardag van roos, maar toen ik flits( mijn gerbil) wou halen om te zingen lag die dood in zijn kooi. ik denk dat hij gevallen is want twee pootjes waren eraf!
    timging daarna ook nog met zijn badjas in de kaars gehangen en het begon een beetje te schroeien! hier is het nog flink winter wan het sneeuwt nog en vriest!
    oja een gelukkig nieuwjaar! vandaag was ik weer naar school geweest.maar daar was het weer normaal. ik hoorde dat je een leeuw had gezien,heb je er een meengenomen?! nee grapje.
    tot over een jaar!( wel in 2010)
    xx suus

• 06 Februari 2010 - 22:30

Batateira:

en hoe reageren je buren over ijsschaatsen?