Under New Management - Reisverslag uit Kapenguria, Kenia van Bart Starmans - WaarBenJij.nu Under New Management - Reisverslag uit Kapenguria, Kenia van Bart Starmans - WaarBenJij.nu

Under New Management

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

22 November 2009 | Kenia, Kapenguria

Veel gelegenheden (pompstation, country-club) hebben in mooie letters op hun aanprijzingsbord geschilderd staan "Under New Management". Dat is een beetje een twijfelachtige uitnodiging. Het nieuwe management heeft er vast veel zin in, maar kennelijk was er iets zo grondig mis met de reputatie van het etablissement onder het oude bewind dat het nadrukkelijk vernieuwd genoemd moet worden. Het charmante is wel dat het geschilderd staat en al tegen afbladderen aan meestal, wat het Nieuwe van het Management wat relativeert. In ieder geval een truuk die ik in NL ook ga proberen.

Vrijdag was een speciale dag. De Keniaanse Prime Minister bezocht de regio, en één van zijn bezoekpunten was een Highschool naast mijn huis. Nu heb ik toevallig ook nog eens een baan in de onderwijs-sector hier wat betekende dat ik met het districtelijke Educatie-departementsconvooi naar de happening toeging. Het koste ongeveer anderhalf uur om iedereen bij elkaar te krijgen op het verzamelpunt, alvanwaar we in 2 auto's op pad gingen. 300 meter was de tocht, toen waren we er. Maar wel officieel binnengereden.. De dag zelf was aangenaam, de PM zou rond half 12 aanwezig zijn, en liet om 15.30 zijn gezicht zien, d.w.z. 12 Landrovers scheurden met hoge snelheid het terrein op, tussen de kinderen door, en niet veel later stond de PM een bevlogen speech te houden in een Swahili dat ik ff net niet helemaal kon volgen.
De dag betekende voor onze afvaardiging vooral relaxed onder een boom in de schaduw wat oudhollandsch ouwehoeren.
Politiek interessant detail is dat men in Kenia een President heeft, en een Prime Minister. Nu was de eerste altijd de Big Boss, en de tweede toch wat minder. Sinds deze week is dat anders: heeft niets met bovenstaand event te maken, is meer een toeval qua tijd, dat sinds ongeveer deze week het volgende is veranderd:

In 2008 waren er verkiezingen, waarin de kandidaat Raila Odinga de meeste stemmen kreeg. De heer Kibaki was er echter in geslaagd het Presidentschap naar zich toe te trekken, op een manier die velen diefstal noemen. Hierop volgden hevige rellen met rond de 1500 slachtoffers. De rellen waren tussen stammen. Achtergrond is: Kenia telt 43 stammen, en mensen hechten sterk aan uit welke stam een kandidaat afkomstig is, veel meer dan bij welke partij die hoort. Toen Kibaki President werd, kwam de stam van Odinga in opstand, gesteund door vele andere stammen. Geweld heeft veel ellende gebracht, maar ook een politieke verandering, die heden effectief wordt, nl: er is een wet die de macht min of meer gelijk verdeeld tussen de twee. President is hoofd van de Staat, en Prime Minister hoofd van de Regering (van dagelijkse operaties so to speak).

Mr. Odinga was als PM op bezoek op de school in Kapenguria, ik stond op 10 meter afstand maar kon geen foto schieten helaas, aangezien men dan letterlijk terugschiet (ongeveer, foto's van politici etc. zijn nogal verboden).
Mocht je behoefte hebben aan meer politieke wist-je-dat over dit punt, zie dan:

Kesho nitafanya kazi
(morgen weer aan het werk)
Groeten!

• 23 November 2009 - 09:43

Mama:

Leuk verslag! Zo leren wij Kenia ook goed kennen!! Bijzonder.

Werk ze.

• 23 November 2009 - 14:48

Tim:

je hebt mooie foto's
    en een leuk huis.
    hebben ze daar ook een goede voetbalclub.

groetjes tim

PS. mijn mailadress is t_willemse@hetnet.nl

• 23 November 2009 - 14:51

Suus:

leuke foto's gezellig huisje!
    leuk dat de prime minister er was had je hem gesproken?
    ik wou wel een handtekening hoor! nee hoor grapje:)
    leuk dat je een postadres hebt ik ga een mooie kaart en foto uit
    xxxxx suus